Uppdrag på Stockholms Universitet
Till att börja med vill jag tacka alla närvarande studenter för ert engagemang den 18 januari (2008), under Multimedialinjens obligatoriska utvecklingsdag!
Ett litet sammandrag om dagen:
Jag hade fått i uppgift att göra ett case, en fallstudie över ett problem med "ljudtema" som studenterna skulle kunna diskutera kring.
Från Universitetets sida var tanken med dagen var att studenterna skulle jobba tillsammans utöver klassgränserna, problemlösning, och att komma i kontakt med tidigare Multimediastudenter för att få en inblick i tiden efter utbildningen.
Jag ville lyfta upp svårigheterna att arbeta med att lösa problem: finns det bakomliggande problem som är den egentliga felkällan? Det konkreta problem jag valde var en stökig ljudmiljö i ett mellanstadieklassrum. Jag hade därefter grävt en liten fallgrop i texten, i form av insmugen fakta i texten som hänvisade till forskningsresultat "som visar att fågelkvitter gör att man känner sig mindre stressad". Jag ville se om de som jobbade med caset godtog denna "sanning" rakt av, och var nyfiken på om det kunde leda till intressanta diskussioner.
Ett viktigt syfte med caset, från mitt håll, var slutligen att ge dem en liten "puff" mot en mer ljudmedveten tillvaro, som blivande web-/informationsdesigners (eller som privatpersoner, för all del). För att de multimediala lösningarna ska funka i verkligheter kan det krävas att man ägnar en tanke åt den faktiska miljön där lösningarna kommer att användas, och inte bara den tekniska lösningen i sig.
Tre grupper fick arbeta med mitt case. De satt gruppvis för att bolla idéer i ca en timme, sedan fick de redogöra idéerna för mig. Efter feedback från mig fick de sedan fortsätta diskutera, gruppvis, och formulera en fiktiv "lösning" som sedan skulle presenteras för alla årskurser.
Alla grupper reagerade glädjande nog på uttalandet om fågelkvitter, åtminstone på någon nivå. Särskilt en av grupperna redogjorde metodiskt för sina tankegångar, vilket var mycket intressant att få ta del av:
"Fågelkvitter... ja men är det typ kråkor eller duvor, hahaha? Eller en uggla, ho-hooo, hahaha!", "Man måste ju säkert kolla om det finns några ljud man kan ta bort, typ möbeltassar på alla stolar."
Samma grupp som tidigare ifrågasatte användningen av ljud i klassrummet:
"Vi tror att klassrumsmiljön inte är det rätta stället att spela upp fågelkvitter på, däremot kanske övriga delar av skolmiljön skulle passa".
En annan grupp talade också om att förändra själva lektionernas upplägg, t.ex. genom att samla klassen utomhus.
Sjölva lösningen var naturligtvis inte det viktigaste, utan vägen dit. Det fanns inget "rätt" svar, det "utvecklande" under denna utvecklingsdag var just deras egna tankar, diskussioner, och att arbeta inom nya grupper.
Jag hade en väldigt rolig och lärorik dag, tack alla medverkande!
Ett litet sammandrag om dagen:
Jag hade fått i uppgift att göra ett case, en fallstudie över ett problem med "ljudtema" som studenterna skulle kunna diskutera kring.
Från Universitetets sida var tanken med dagen var att studenterna skulle jobba tillsammans utöver klassgränserna, problemlösning, och att komma i kontakt med tidigare Multimediastudenter för att få en inblick i tiden efter utbildningen.
Jag ville lyfta upp svårigheterna att arbeta med att lösa problem: finns det bakomliggande problem som är den egentliga felkällan? Det konkreta problem jag valde var en stökig ljudmiljö i ett mellanstadieklassrum. Jag hade därefter grävt en liten fallgrop i texten, i form av insmugen fakta i texten som hänvisade till forskningsresultat "som visar att fågelkvitter gör att man känner sig mindre stressad". Jag ville se om de som jobbade med caset godtog denna "sanning" rakt av, och var nyfiken på om det kunde leda till intressanta diskussioner.
Ett viktigt syfte med caset, från mitt håll, var slutligen att ge dem en liten "puff" mot en mer ljudmedveten tillvaro, som blivande web-/informationsdesigners (eller som privatpersoner, för all del). För att de multimediala lösningarna ska funka i verkligheter kan det krävas att man ägnar en tanke åt den faktiska miljön där lösningarna kommer att användas, och inte bara den tekniska lösningen i sig.
Tre grupper fick arbeta med mitt case. De satt gruppvis för att bolla idéer i ca en timme, sedan fick de redogöra idéerna för mig. Efter feedback från mig fick de sedan fortsätta diskutera, gruppvis, och formulera en fiktiv "lösning" som sedan skulle presenteras för alla årskurser.
Alla grupper reagerade glädjande nog på uttalandet om fågelkvitter, åtminstone på någon nivå. Särskilt en av grupperna redogjorde metodiskt för sina tankegångar, vilket var mycket intressant att få ta del av:
"Fågelkvitter... ja men är det typ kråkor eller duvor, hahaha? Eller en uggla, ho-hooo, hahaha!", "Man måste ju säkert kolla om det finns några ljud man kan ta bort, typ möbeltassar på alla stolar."
Samma grupp som tidigare ifrågasatte användningen av ljud i klassrummet:
"Vi tror att klassrumsmiljön inte är det rätta stället att spela upp fågelkvitter på, däremot kanske övriga delar av skolmiljön skulle passa".
En annan grupp talade också om att förändra själva lektionernas upplägg, t.ex. genom att samla klassen utomhus.
Sjölva lösningen var naturligtvis inte det viktigaste, utan vägen dit. Det fanns inget "rätt" svar, det "utvecklande" under denna utvecklingsdag var just deras egna tankar, diskussioner, och att arbeta inom nya grupper.
Jag hade en väldigt rolig och lärorik dag, tack alla medverkande!
Etiketter: Hannas schema, ljud i förskolan, ljudgränssnitt, ljudinstallationer, material/ljud, metodik, utbildning
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home