Ljud som varumärke: uppsats och radioreportage
Med anledning om det tidigare inlägget om ansökan om att få Tarzans vrål varumärkesskyddat inom EU, vill jag tipsa om Stockholms Universitets pressmeddelande om Erika Lunells avhandling "Okonventionella varumärken – form, färg, doft, ljud".
Erika nämns även i ett blogginlägg på bloggen Vinterwebb, som handlar om bland annat ljud som varumärke och tipsar om Kvällspasset på P3 (31 oktober 2007, spola framåt till 25 minuter in i programmet). Tack Vinterbloggen för det - jag befann mig helt ovetandes i London då. För att höra enbart intervjun med Erika, spola fram till 46:15.
I programmet framgår bland annat att Jägermeister erhållit varumärkesskydd för en hjorts "brölande". Som grafisk återgivning i ansökan använde de sig av ett ljudspektrogram, som i sig är ganska svårbegripligt och svårtillgängligt. Erika berättar att det numera är tillåtet med ljudfil i ansökan, vilket gör spektrogrammet mer begripligt.
Det är lite lika acceptans mellan USA och EU. I EUs varumärkesregister måste det som ska skyddas kunna återges grafiskt, vilket inte inkluderar beskrivande ord av det som ska skyddas. Doften av gräs på tennisboll fick emellertid skydd som doftvarumärke genom en ansökan med beskrivande ord - men det är inte längre tillåtet i EU-domstolen.
Okonventionella varumärken blir fler och fler eftersom tekniken utvecklas, menar Erika. På frågan "Varför vill man konkurerra med ljud?" svarar hon att ljud ett effektivt medel, vi tar emot mycket information med hörseln, det är ett effektivt sinne.
Gränserna för vad som ska kunna skyddas med immeteriella, okonventionella varumärkesskydd måste också diskuteras, eftersom man inte vill riskera att "tillgängligheten" på tillexempel färgspektrat begränsas. Exempelvis ska ingen kunna skydda färgen orange på flytvästar, eftersom flytvästar i andra färger inte skulle synas lika bra, därför ska man inte kunna få ensamrätt på den säkerhetsfaktorn.
Erika nämns även i ett blogginlägg på bloggen Vinterwebb, som handlar om bland annat ljud som varumärke och tipsar om Kvällspasset på P3 (31 oktober 2007, spola framåt till 25 minuter in i programmet). Tack Vinterbloggen för det - jag befann mig helt ovetandes i London då. För att höra enbart intervjun med Erika, spola fram till 46:15.
I programmet framgår bland annat att Jägermeister erhållit varumärkesskydd för en hjorts "brölande". Som grafisk återgivning i ansökan använde de sig av ett ljudspektrogram, som i sig är ganska svårbegripligt och svårtillgängligt. Erika berättar att det numera är tillåtet med ljudfil i ansökan, vilket gör spektrogrammet mer begripligt.
Det är lite lika acceptans mellan USA och EU. I EUs varumärkesregister måste det som ska skyddas kunna återges grafiskt, vilket inte inkluderar beskrivande ord av det som ska skyddas. Doften av gräs på tennisboll fick emellertid skydd som doftvarumärke genom en ansökan med beskrivande ord - men det är inte längre tillåtet i EU-domstolen.
Okonventionella varumärken blir fler och fler eftersom tekniken utvecklas, menar Erika. På frågan "Varför vill man konkurerra med ljud?" svarar hon att ljud ett effektivt medel, vi tar emot mycket information med hörseln, det är ett effektivt sinne.
Gränserna för vad som ska kunna skyddas med immeteriella, okonventionella varumärkesskydd måste också diskuteras, eftersom man inte vill riskera att "tillgängligheten" på tillexempel färgspektrat begränsas. Exempelvis ska ingen kunna skydda färgen orange på flytvästar, eftersom flytvästar i andra färger inte skulle synas lika bra, därför ska man inte kunna få ensamrätt på den säkerhetsfaktorn.
Etiketter: ljudvarumärken, radio, rapporter
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home