Påverkar SL:s nya spärrar ljudbilden på stationerna?
Den 6 november läste jag i DN att SL ska sätta upp glasväggar på stationerna för att komma till rätta med plankningen som kostar mycket pengar.
Min första tanke var: hur kommer det här att påverka ljudbilden på stationerna?
Min andra tanke var: har man analyserat det här från SL:s sida?
Efter att ha pratat med fem olika personer, som inte hade någon direkt inblick i beslutet, så kom jag till Spärrexperten. För det första fick jag då klarhet i att SL INTE kommer att sätta upp glasväggar (som DN skrev). Det handlar om att byta ut själva spärrarna, ni vet de där stålpinnarna man föser runt när man dragit sitt kort i spärren. Även de modernare spärrarna i form av glasdörrar kommer att bytas till högre varianter. 180 centimeter höga kommer alltså de nya spärrdörrarna i glas att bli. Men Spärrvakten underströk att det inte handlar om några glasväggar, så där kan vi tydligen pusta ut.
Det framgick inte helt hur resten av konstruktionen skulle se ut. Men om jag förstod det hela rätt så kommer vissa delar vara staket i metall. På T-centralens södra uppgång, mot pendeltågen, håller arbetet med bytet tydligen på, så jag ska gå dit imorgon.
Innan jag kom fram till Spärrexperten pratade jag med en trevlig Arkitekt. Jag frågade honom lite om med vilken metod man kommer att utvärdera hur ljudbilden påverkas. Har han till exempel hört talas om Ingemanssons auraliseringsrum på Konstfack? Jo visst, det hade han, men summerade det så här:
"Det kommer att handla om en mycket mer pragmatisk metod, spärrarna ska nog helt enkelt upp, och sedan får man ta tag i de problem som uppstår om det behövs."
Vad kommer att hända när det sitter fler och högre glaspartier, särskilt i de stationer som är helkaklade från golv till tak? Kanske blir det ingen märkbar skillnad alls.
SÅklart finns det olika aspekter att beakta - vissa stationer är ju helt enkelt inte "mysiga" att hänga på i onödan, oavsett ljudbilden (Åkeshov till exempel). Men T-centralen har en tydligare kontakt med den kommersiella världen bredivd/utanför och kommer sannolikt hanteras som ett viktigare "väntrum".
Min första tanke var: hur kommer det här att påverka ljudbilden på stationerna?
Min andra tanke var: har man analyserat det här från SL:s sida?
Efter att ha pratat med fem olika personer, som inte hade någon direkt inblick i beslutet, så kom jag till Spärrexperten. För det första fick jag då klarhet i att SL INTE kommer att sätta upp glasväggar (som DN skrev). Det handlar om att byta ut själva spärrarna, ni vet de där stålpinnarna man föser runt när man dragit sitt kort i spärren. Även de modernare spärrarna i form av glasdörrar kommer att bytas till högre varianter. 180 centimeter höga kommer alltså de nya spärrdörrarna i glas att bli. Men Spärrvakten underströk att det inte handlar om några glasväggar, så där kan vi tydligen pusta ut.
Det framgick inte helt hur resten av konstruktionen skulle se ut. Men om jag förstod det hela rätt så kommer vissa delar vara staket i metall. På T-centralens södra uppgång, mot pendeltågen, håller arbetet med bytet tydligen på, så jag ska gå dit imorgon.
Innan jag kom fram till Spärrexperten pratade jag med en trevlig Arkitekt. Jag frågade honom lite om med vilken metod man kommer att utvärdera hur ljudbilden påverkas. Har han till exempel hört talas om Ingemanssons auraliseringsrum på Konstfack? Jo visst, det hade han, men summerade det så här:
"Det kommer att handla om en mycket mer pragmatisk metod, spärrarna ska nog helt enkelt upp, och sedan får man ta tag i de problem som uppstår om det behövs."
Vad kommer att hända när det sitter fler och högre glaspartier, särskilt i de stationer som är helkaklade från golv till tak? Kanske blir det ingen märkbar skillnad alls.
SÅklart finns det olika aspekter att beakta - vissa stationer är ju helt enkelt inte "mysiga" att hänga på i onödan, oavsett ljudbilden (Åkeshov till exempel). Men T-centralen har en tydligare kontakt med den kommersiella världen bredivd/utanför och kommer sannolikt hanteras som ett viktigare "väntrum".
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home